Ulrike Schnaas
Pedagogisk utvecklare vid Universitetsförvaltningen; Avdelningen för kvalitetsutveckling; Enheten för universitetspedagogik
- Telefon:
- 018-471 68 24
- Mobiltelefon:
- 070-425 00 91
- E-post:
- ulrike.schnaas@uu.se
- Besöksadress:
- Dag Hammarskjöldsväg 7
75237 Uppsala - Postadress:
- Box 256
75105 Uppsala
- Akademiska meriter:
- FD
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Jag disputerade vid Stockholms universitet med en avhandling i tyska med litteraturvetenskaplig inriktning. Sedan 2005 arbetar jag som pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet.
Nyckelord
- aktiv studentmedverkan
- inkluderande forskarhandledning
- inkluderande undervisning
- pedagogisk utveckling
- universitetspedagogik
Biografi
Jag undervisar på högskolepedagogiska grundkursen, kursutvecklingskursen och mentorsutbildningen. Jag genomför också konsultationer, verkstäder och seminarier, bland annat om inkluderande undervisning och genus- och mångfaldsmedveten forskarhandledning. Tillsammans med min kollega Maja Elmgren ansvarar jag för mentorsnätverket vid enheten för universitetspedagogik.
Särskilda intresseområden är kollegial handledning, aktiv studentmedverkan, genus- och mångfaldsmedveten (forskar)handledning och strategisk pedagogisk utveckling.
Jag ingår i redaktionen för tidskriften "Högre utbildning".
Publikationer
Urval av publikationer
- Med distans till distansen (2023)
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- An Active Student Participation Companion (2019)
- Breaking ground and building bridges (2016)
- Peer reflection on inclusive supervision (2016)
- Genusperspektiv på forskarseminariet (2016)
- Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. (2015)
- Könsmedveten forskarhandledning (2011)
- Das Phantastische als Erzählstrategie in vier zeitgenössischen Romanen (2004)
Senaste publikationer
- Med distans till distansen (2023)
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- An Active Student Participation Companion (2019)
Alla publikationer
Artiklar
- Med distans till distansen (2023)
- Breaking ground and building bridges (2016)
- Peer reflection on inclusive supervision (2016)
- Engaging Students as Partners in Learning and Teaching: A Guide for Faculty. (2015)
- Der literarische Entwurf weiblicher Adoleszenz in Karen Duves Dies ist kein Liebeslied und Sabine Neumanns Das Mädchen Franz (2004)
- Beyer-Jordan, Gabriele: Literarische Labyrinthe. Über die Bewegungen des skandinavischen Romans der 1980er Jahre zwischen Ich und Welt, Wirklichkeit und Fiktion, Mythos und Aufklärung (1999)
- Williams, Anna: Åttitalister och kvinnliga åttitalister. Genus och kanon i litteraturhistoriska översiktsverk (1998)
- Møller Jensen, Elisabeth (red): Nordisk kvindelitteraturhistorie bd. 3. Vide verden. 1900-1960 (1998)
Böcker
- An Active Student Participation Companion (2019)
- Das Phantastische als Erzählstrategie in vier zeitgenössischen Romanen (2004)
Kapitel
- Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald (2023)
- Students as Change Agents (2021)
- 10 000 år på fem timmar (2021)
- Genusperspektiv på forskarseminariet (2016)
- En god inlärningsmiljö på distans (2002)
Konferenser
- Addressing a gender perspective in postgraduate supervisors ́ training in a scholarly way (2014)
- Vad innebär inkluderande handledning? (2012)
- Das Verstehen von Welt vom Rande aus oder: Was haben "dirty realism" und phantastische Erzählweise gemeinsam? (2002)
- Wo sich Realismus und Phantastik begegnen. Das Spiel mit dem Phantastischen in Karen Duves "Regenroman" (2002)